Stu målgruppe
Søgårdens samlede målgruppe er børn og unge i alderen 6-30 år med psykiske udfordringer. Der peges på Søgårdens stu-tilbud, hvis det tilbud, elevens hjemkommune kan tilbyde, ikke er tilstrækkeligt til at møde den unges behov for støtte, undervisning og psykoedukation. Målgruppen for Søgårdens stu er derfor unge hvor det vurderes, at der er behov for en samlet, helhedsorienteret, specialpædagogisk ungdomsuddannelse med et tæt afstemmende samarbejde og psykoedukation.
Eleverne henvises til Søgården, når der beskrives et behov for et individuelt tilrettelagt uddannelsestilbud, hvor en relationel, autismepædagogisk og mentaliseringsbaseret tilgang danner rammen om den miljøterapeutiske og specialpædagogiske organisering, som der tilbydes i Søgårdens stu.
Målgruppen inkluderer unge der f.eks. lever med forskellige former for udviklingsbetingede forstyrrelser, herunder forskellige former for diagnostiske forhold, som de er belastede af i hverdagen. De unge, der er visiteret til Søgårdens stu, har særlige sårbarhedsproblematikker herunder typiske psykiske-og/eller neurologiske udviklingsproblematikker. Stu’ens målgruppe er elever, der lever med angst og ængstelighed eller følelsesmæssigt funderede vanskeligheder.
Et generelt træk hos eleverne på Søgårdens stu er et højt angstberedskab, og en svær eller manglende social og følelsesmæssig udvikling. Der er som regel tale om skrøbelige og angste elever. En stor andel af eleverne har børne og ungdomspsykiatriske diagnoser, som placeres indenfor autismespektret. Ofte ses der komorbiditet, hvor der er flere diagnoser i spil som angst, ADHD eller lignende. Fælles for de ovennævnte henvisningsindikationer er, at den unge har behov for at være i en individuelt tilpasset og specialpædagogisk ramme for at udvikle sig fagligt socialt og personligt, og at komme i trivsel og få sine ressourcer i spil.
På Søgården er der stor erfaring med den individuelle og specialpædagogiske organisering med afsæt i principper om miljøterapi i arbejdet med unge, der i deres hverdag er præget af tilknytningsforstyrrelser og problematikker samt nogle personlighedsforstyrrelser. Hertil kommer, at flere af eleverne kommer fra familier, hvor deres forældre også er belastede i deres liv. Enten som en del af deres egen historik eller som en del af at være forældre til særligt sårbare unge.
Typisk for målgruppen er et behov for et helhedsorienteret samarbejde og med psykoedukativ sparring, rådgivning og vejledning. Målgruppen er desuden typisk unge, som har psykisk funderede og specifikke indlæringsvanskeligheder, men med kognitive/begavelsesmæssige ressourcer som ligger indenfor normalområdet.
Udfordringer og diagnostiske forhold der ligger indenfor Søgårdens målgruppe:
Autisme spektrum forstyrrelser (herunder Aspergers Syndrom og GUA), Skolevægring, Kravafvisende adfærd, Angsttilstande, Sociale og emotionelle forstyrrelser i barndommen, Tilknytningsforstyrrelser, Spiseforstyrrelser i moderat grad, Sen udvikling, Sansemæssige problematikker (herunder overstimuleringsproblematikker), ADHD/ADD, OCD. Søgården omfatter udover stu to behandlings- og specialundervisningstilbud, henholdsvis et indskolings- og mellemtrins skoletilbud og et udskolingstilbud.
Søgården rummer også et midlertidigt botilbud og et aflastningstilbud. Søgårdens tilbud kan således favne elever der har behov for mangefacetteret og længerevarende kontinuitet i relation til undervisningstilbud og livssituation. For alle unge, der visiteres til Søgårdens stu, skal der forud for visitering foreligge forløbsplan som udarbejdes af UU-vejleder fra elevens hjemkommune. Søgårdens arbejde med alle stu elever tager afsæt i de mål der stilles indledningsvist i forløbsplanen.