Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Stu

Stu - Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse

Søgården tilbyder den 3-årige ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Uddannelsen er et tilbud til unge, der ikke er i stand til at gennemføre andre af samfundets ordinære ungdomsuddannelser. Formålet med uddannelsen er, at den unge opnår en række kompetencer til en aktiv og selvstændig deltagelse i voksenlivet og til videre uddannelse eller beskæftigelse.

Målgruppe

Målgruppen er normaltbegavede unge mellem 16 og 25 år med udviklingsvanskeligheder og psykiske udfordringer.

Der kan være forskellige mål med et uddannelsesforløb for den enkelte unge, men fælles for alle er ønsket om at få klarhed over den nuværende situation, få styrket de nødvendige færdigheder og kompetencer og få mod på og lyst til at komme videre i uddannelse eller job.
​Læs mere om målgruppen her.

STU på Søgården

Et uddannelsesforløb tilrettelægges efter den unges individuelle behov og sammensættes af flere forskellige elementer med udgangspunkt i den unges forløbsplan. 

Grundlæggende arbejder vi med personlig, social og faglig udvikling. ADL (almindelig daglig levevis) indgår som en naturlig del af hverdagen og forbereder den unge på den del af voksenlivet. 

Søgården indgår i et tæt og forpligtende samarbejde med den unge, den unges forældre, støtte/kontaktpersoner, kommunens rådgivere og UU-vejledere.

Du kan læse uddybende om Søgårdens tilgang, pædagogiske og didaktiske metoder her.

Rammer og faciliteter

Søgårdens stu-lokaler er lyse og rummelige med udsigt til skoven. Eleverne har faste arbejdspladser i afskærmede undervisningslokaler, hvis der er behov for ro. Vi tilbyder også faciliteter som fysiklokale, værksteder (træ og metal), en boldbane, ridebane, mountainbikebane og direkte adgang til skov. Derudover råder vi over en lejrskole ved Lejre Vig med mulighed for vandaktiviteter som kano, kajak og paddleboard.

Gruppestørrelser og elevantal

Eleverne er opdelt i 3 forskellige grupper (A, B og C) med mindst 2 gruppelærere tilknyttet gruppen. Her har eleven sin kontaktlærer, som sikrer trivsel og alle aftaler omkring, kørsel, undervisning, samarbejdet med hjemmet og meget mere. Hver gruppe har 8-9 elever (i alt 27 elever), men det er sjældent, at alle elever er i skole på samme tid, da eleverne ofte er andre steder på matriklen eller ude i praktik eller andet. Vores normering er 1 personale til 4 stu-elever.

Hverdagen i stu

I Søgårdens stu lægger vi vægt på en forudsigelig og tryg struktur i hverdagen, samtidig med at vi skaber plads til fleksibilitet, hvis det fremmer de unges udvikling. Vi arbejder både med individuelle mål og fælles aktiviteter, og fysisk aktivitet er en naturlig del af hverdagen. Det kan være en gåtur i skoven, bordtennis i fællesrummet eller boldspil på vores multibane.

Ugens mødetider/undervisningstid
Mandag: 8.30 – 14.30
Tirsdag: 8.30 – 12.00
Onsdag: 8.30 – 14.30 (Erhverv & Kulturdag)
Torsdag: 8.30 – 14.30
Fredag: 8.30 – 13.00 (Linjefagsdag)

En typisk dag i stu kan se således ud:
Kl. 9.00: Dagen starter med morgenmøde i grupperne. Her planlægges dagen, og eleverne kan tage morgenmad med ind og spise til mødet.
Kl. 10.00 – 10.30: Første pause.
Kl. 10.30 – 11.30: Andet modul og frokost, som eleverne hjælper med som en del af ADL-undervisningen.
KL. 12.00: Hjemkørsel for nogle elever
Kl. 12.00 – 14.30: Valghold. Eleverne kan vælge mellem aktiviteter som tegning, e-sport, brætspil, lektiecafé eller kreative projekter
Kl. 14.30: Hjemkørsel.

På onsdage er der mulighed for at deltage i Erhverv & Kulturdag. Eleverne besøger virksomheder eller kulturinstitutioner. Én onsdag om måneden afholdes ”stu-kulturdag” med hygge, madlavning, spil og fællesaktiviteter.

Om fredagen er der linjefagsdag. Eleverne arbejder hele dagen med deres valgte linjefag.​

​Faglig fordybelse

Undervisningen er individuelt tilrettelagt, lige fra prøver på 9.- og 10.-klasses niveau (AVU) til praktiske kursusbeviser som truckcertifikat, certifikatkursus i fødevarehygiejne eller traktorkørekort. For elever, der ønsker at fortsætte med HF-enkeltfag, tilbyder vi støtte i samarbejde med VUC.

Hos os er der plads til alle, uanset om man lærer bedst gennem praktiske opgaver, teoretisk undervisning eller et miks af begge. Vi skaber rammerne for trivsel, udvikling og læring i et unikt ungdomsmiljø.

Linjefag

STU-elever vælger sig ind på et linjefag, der forløber 1-2 dage om ugen. Udover nedenstående linjer kan den unge vælge forskellige valgfag og projektforløb, der typisk har en varighed på 2-3 måneder. Der er en bred vifte af forskellige hold, som f.eks. madkundskab, metal og træværksted, fitness og idræt, håndarbejde, it mm.​

Friluftsliv

På Friluftsliv lærer eleverne forskellige færdigheder inden for basis lejrliv og får en praktisk indsigt i, hvordan man begår sig i naturen. Undervisningen kombinerer teori og praksis, så eleverne opnår både viden og selvtillid til selv at tage på tur.

I undervisningen vil eleverne opnå færdigheder og inspiration til selv at tage på tur. De vil lære om, hvordan man pakker en rygsæk, påklædning, navigation og samarbejde. En vigtig del af friluftsliv er, at vi hjælper og støtter hinanden. Det sociale samspil har høj prioritet, og eleverne vil være en del af lejrliv og fælles oplevelser. Sammen med andre unge, med eventyr i blodet, kommer eleverne til at lære at læse kort og kompas, klatre i træer, rappelle, vandre og overnatte i naturen. Vi er på vandreture i skov, ved kyst, langs bæk og å.

Naturen byder på udfordringer hele året rundt. Vi tager på flere overnatningsture, både i sommerhalvåret og i det sene efterår. Vi har i løbet af året 1-2 overnatninger i shelter, lavu eller telt og laver vores mad over bål eller på trangia. Hvert forår tager vi på en linjefagstur af 1-3 dages varighed. På vores ture søger vi både indenlands og udenlands.

Eksempler på aktiviteter:

  • Overnatning i shelter, telt eller lavu
  • Madlavning over bål og trangia
  • Vandreture ved skov, kyst og å
  • Navigation med kort og kompas
  • Klatring og rappelling
  • Planlægning og gennemførelse af ture i naturen

Hestelinjen

Hestelinjen er for alle med interesse for heste, uanset erfaring. Eleverne arbejder med hestepleje og lærer om kontakten og samarbejdet mellem hest og rytter. Fokus er på relationen mellem eleverne, hestene og personalet, og der arbejdes med horsemanship, agility og daglig pleje. Eleverne deltager også i spændende ture og aktiviteter, der relaterer sig til hesteverdenen.

Undervisningen tilpasses individuelt, og der lægges vægt på sikkerhed og ansvar i arbejdet med hestene. Hestelinjen skaber både personlig udvikling og praktiske færdigheder.

Eksempler på aktiviteter:

  • Daglig pleje: fodring, strigling og staldarbejde
  • Horsemanship og agilityøvelser
  • Kvadrilleridning og ponygames
  • Linjefagsture med heste
  • Besøg på stutterier og hestereservater
  • Gæsteundervisning om hestepleje og træning

Mad og Kunstlinjen

Mad og Kunstlinjen kombinerer kulinariske oplevelser med kreativt design og kunsthåndværk. Eleverne lærer at lave mad med sæsonens råvarer og dykker ned i forskellige madtraditioner, fra det ny-nordiske køkken til internationale retter. Der er også mulighed for at tage certifikatkursus i fødevarehygiejne.

På kunstsiden arbejder eleverne med forskellige materialer som keramik, træ og beton, og udforsker deres kreative evner gennem kunsthåndværk og designprojekter.

Linjen byder på både praktisk og teoretisk læring og tager eleverne med ud af huset for at finde inspiration fra mad- og kunstverdenen. Eleverne opnår viden, færdigheder og kreative oplevelser, der styrker deres selvtillid og kompetencer.

Eksempler på aktiviteter:

  • Madlavning med fokus på sæsonens råvarer
  • Kurser i surdejsbagning og kokkeskoler
  • Kreative projekter i keramik, resin og træ
  • Besøg på vingårde og madkulturgårde
  • Inspirationsture til kunstudstillinger og designworkshops
  • Linjefagsture i Danmark og udlandet

Udeholdet

​På Udeholdet arbejder eleverne med maskiner, dyrehold og praktiske opgaver på Søgården. Undervisningen fokuserer på landbrugsarbejde, reparation af maskiner og vedligeholdelse af ejendomme. Eleverne lærer om dyrepleje og får mulighed for at tage kompetencebeviser som svejse- og minilæsserkursus. Arbejdet er praktisk orienteret og sigter mod at udvikle færdigheder, der bringer eleverne tættere på arbejdsmarkedet.

Undervisningen foregår i marken, på værkstedet og blandt dyrene. Udeholdet skaber både fællesskab og en bred vifte af kompetencer.

Eksempler på aktiviteter:

​Pasning af får, heste og landbrugsjord

  • Reparation og vedligeholdelse af maskiner
  • Arbejde med biler: dækskift, smøring og service
  • Praktisk træning i svejsning og maskinkørsel
  • Pleje og vedligeholdelse af udearealer
  • Deltagelse i ejendomsserviceprojekter

Praktik

Som en del af stu tilbydes de unge praktikker i virksomheder, institutioner, på uddannelser mm. Igennem årene har vi fået opbygget et bredt netværk af virksomheder i nærmiljøet, som gerne tager vores elever ind i kortere eller længere praktikforløb. Vi samarbejder ligeledes med flere andre institutioner i området og kan på den måde tilbyde mangeartede forløb under hele uddannelsen. Søgårdens praktikkoordinator har gennem praktikforløbene en tæt kontakt til de unge og virksomhederne, så vi sikrer os, at de unge trives, og at planerne forløber, som de skal.

Praktik kan være med til at udvikle de unge på mange områder. Her er et udpluk af nogle af udviklingsområderne:

  • At afklare drømme og forventninger for fremtidigt erhverv og beskæftigelse
  • At bygge bro mellem ungdomsuddannelse og arbejdsliv
  • At afprøve og afklare forskellige erhvervs- og beskæftigelsesmuligheder
  • At lære sociale spilleregler i job- og erhvervssammenhæng
  • At udvikle selvstændighed og sociale kompetencer
  • At udvikle selvindsigt i forhold til drømme, potentiale, muligheder, kompetencer og udfordringer
  • At inkluderes - at bidrage og modtage - at blive en vigtig del af samfundet
  • At udvikle et voksent identitetsbillede
  • At udvide sin horisont

​​

De unge lærer desuden, hvorledes man udarbejder en praktikansøgning samt et cv og tager til praktiksamtale. Der arbejdes også med opkvalificering af elevernes kompetencer i forhold til de respektive praktikker f.eks. v.h.a. certifikatkursus i fødevarehygiejne mm.

I stu på Søgården tilbydes de unge ugentligt erhvervsbesøg. Disse besøg er med til at give eleverne et grundlag for at kunne tilrettelægge egen læring og blive mere afklaret i forhold til et fremadrettet beskæftigelses-/og uddannelsesperspektiv.

På erhvervsbesøgene tager vi ud til forskellige typer virksomheder, hører om hvilke arbejdsopgaver de rummer og hvilke kvalifikationer, man skal besidde for at komme i betragtning til et job. Besøgene kan også være på relevante uddannelsesinstitutioner.

I flere tilfælde tilrettelægger vi ligeledes interne praktikker for de elever som ikke er i stand til at komme i en ekstern praktik, men hvor der er en behov for afklaring.​

Erhvervsafklaring og udslusning

Centralt igennem hele uddannelsen er arbejdet med, at den unge afklares i forhold til videre uddannelse eller beskæftigelse efter endt stu. Vi har et godt og tæt samarbejde med de lokale jobcentre og udarbejder, som en del af udslusningen og brobygningen videre, en samlet plan for den unge. Planen tager udgangspunkt i praktikevalueringer, beskrivelser af aktuel arbejdsevne, diverse tests, herunder tilbud om PAS-test, samt den unges kompetencebevis. I dette forløb afklares ydermere den unges grad af selvstændighed og videre støttebehov i forhold til bo- situation.

Kørselsordning

​Søgården tilbyder kørselsordning med Søgårdens egne busser og personale. 

Dette er noget som skal bevilliges at den pågældende elevs kommune.

Desuden er der i stu fokus på transporttræning, så eleverne opnår så stor en selvstændighed som muligt. Dette kan være et mål i forløbsplanen for de elever som endnu ikke er selvstændige i forhold til at være selvtransporterende ved starten af stu.

Fritidstilbud

I forbindelse med de ugentlige besøg på virksomheder og til kulturinstitutioner er der ligeledes fokus på hvilke fritidstilbud der er i de pågældende elevers kommuner. Eleverne bliver således introduceret til disse i det omfang det giver mening.

I forløbsplanen opstilles henholdsvis sociale og personlige mål der omhandler deltagelsesmuligheder i Søgårdens ramme og i elevens øvrige fritidsliv, relationelle forbindelse og selvstændigt virke. Hertil stilles som mål at støtte og styrke eleven i social kontakt, sociale strategier, opsøgende praksis på hvor eleven kan tage del i fællesskaber omhandlende meningsgivende interessefelter, støtte til ansøgning af fritidsjob i det omfang det er muligt, samt bidragende perspektiver på elevens samlede energiforvaltning i relation til forvaltning af energi i stu-uddannelsesforløbet og i elevens fritidsliv.

Personalekompetencer

​På Søgården stu har vi en stærk og erfaren personalegruppe bestående af 5 læreruddannede og 3 pædagoguddannede medarbejdere, hvoraf flere har terapeutiske efteruddannelser. Alle har stor erfaring med specialområdet og de fleste har arbejdet mange år på Søgården. Deres indsigt i vores pædagogiske tilgang sikrer en målrettet, tryg og professionel støtte til de unges læring og udvikling.

Organisation

Læs om Søgårdens organisatoriske opbygning her.

Oplysninger

​FORENINGEN SØGAARDEN

Eksisteret siden 1989

CVR: 13120102

Telefon: 46 40 94 07

soegaarden@soegaarden.dk

Adresse

​Krogen 20

4330 Hvalsø

Find os

FORENINGEN SØGAARDEN
Krogen 20
4330 Hvalsø

Huset

Tølløsevej 38, 

4330 Hvalsø

Hyrdehuset 

Hornsherredvej 314, 

4070 Kirke Hyllinge

Boafdelingen

Tølløsevej 13 og 35 

4340 Tølløse