Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Pædagogiske og didaktiske metoder

​På Søgården tager vi afsæt i relations- og helhedsorienterede indsatser. Vi arbejder ud fra en grundlæggende miljøterapeutisk organisering med viden om autismepædagogik, generel psykiatrisk diagnostik, tilknytningsforhold, skolevægring og perspektiver på angst for krav og kravafvisende adfærd. Vi har særligt fokus på krop og nervesystem, mentaliserings-fremmende pædagogik samt perspektiver på oplevelsesorienterede aktiviteter. Søgården arbejder fagligt specialiseret med målgruppen og har relevant uddannelse og kontinuerlig sparring med Søgårdens interne behandlingsenhed og med ekstern supervisor.

”For første gang går jeg på en skole, hvor det er skolen, der tilpasser sig til mig, og ikke mig der skal passe til skolen” – elevcitat.

Søgården arbejder ud fra en individuel forståelse af eleven og dertil en individuel organisering af tilbuddet i et relationelt perspektiv. Dette betyder, at alle elever har eget skema som tilrettelægges ud fra elevens zone for nærmeste udvikling, støttebehov og motivation i henhold til elevens faglige kompetencer og niveau. I den daglige pædagogiske organisering etablerer Søgården en hverdag omkring eleverne, hvor strukturen tager afsæt i autismepædagogisk organisering, hvor dagens forløb er forudsigelig, afstemt og forberedt, men hvor der også er plads til variationer og fleksibilitet indenfor rammerne af strukturen.

Fagligt og læringsmæssigt arbejder vi med et bredt alsidigt læringsbegreb, der stiller som mål at opfylde de faglige, personlige og sociale mål samt mål vedrørende beskæftigelse/praktik og ADL, der beskrives i forløbsplanen. Samtidig tilbydes undervisning og læring igennem aktiviteter af kreativ og praktisk karakter.

Det er Søgårdens ideologi og grundtanke, at vi føler os bedst forstået, når vi lærer og udvikler os i en tryg og afstemt relation til andre. Konkret betyder det, at alle stu-elever har en kontaktlærer tilknyttet. I denne relation kan eleven læne sig op ad - og ind i - et roligt og trygt nervesystem, og det er netop herfra, at trivselsfremme og udvikling udspringer. Kontaktlæreren har, som en central del af den helhedsorienterede indsats, et samarbejde med alle centrale relationer og samarbejdspartnere rundt om og med eleven. Samarbejdet indeholder løbende dialog, afstemning, fælles forståelse for nænsomhed, tålmodighed og langsommelighed, tydelighed, guidning, og menings-/værdiskabende tilbud og relationel betinget eksponering. Dette med den hensigt at skabe balance mellem færdigheder, stimuli og krav set i lyset af elevens udfordringer, zonen for nærmeste udvikling og tidligere belastningsreaktioner. De fælles afstemte mål for hver enkelt elev har som fokus, at arbejdet tager afsæt i små skridt og realistiske krav og forventninger i dagligdagen med fokus på mestring og succes fremfor følelsesmæssige nederlag.

Der stilles mål for elevernes samlede udvikling, både hvad angår faglige mål, personlige mål, sociale mål og for stu-eleverne mål vedrørende beskæftigelse/praktik og ADL.

At arbejde med kroppen og nervesystemet i forhold til Søgårdens elevgruppe, hvor ængstelighed kan fylde og hvor kontakt og sociale strategier kan være udfordrede, understøttes gennem Søgårdens tilbud om rideterapi. Rideterapien opleves at hjælpe og støtte mange af Søgårdens elever ud af skolevægring, til et lavere angstberedskab og med en større kropslig bevidsthed. Rideterapi/arbejde med hestene tilbydes for alle elever.

Søgården afvikler forskellige ture/lejrskoler for eleverne. Turene skaber mulighed for indgående viden om og forståelse for vores elevgruppe i forhold til funktionsniveau, støttebehov og potentialer - et kendskab der anvendes videre i til at sikre tillidsopbyggende praksis, et større psykoedukativt kendskab til elevernes funktion, motivation, støttestrategier og skaber mulighed for at skabe ny mestring ved at turde afprøve nye sider af sig selv.

I den specialpædagogiske praksis og daglige organisering er der fokus på at styrke og udvikle elevernes selvstændige virke, med den hensigt at eleverne får kompetencer og lysten til et selvstændigt virke- efter endt forløb på Søgården.

Et andet parameter i arbejdet med elevernes selvstændige virke er, at der stilles som mål at styrke/øge fremmøde, for derved at skabe deltagelsesmuligheder, mulighed for faglig, personlig og social udvikling, samt at få skabt en rutine i fremmøde flest mulige dage. Arbejdet med fremmøde tager afsæt i tryg og tillidsfuld relationel kontakt til personalet i stu, doseret plan for fremmøde, mål om fremmøde, afstemning af deltagelsesmuligheder og støttebehov samt evaluering af indsats. Evaluering af indsatsen sker i et tæt afstemmende samarbejde med relevante samarbejdsinstanser og med og om eleven, for at sikre et individuelt tilpasset tilbud med fokus på at udviklingspotentialer og at elevens ressourcer kommer i spil.​​

Oplysninger

​FORENINGEN SØGAARDEN

Eksisteret siden 1989

CVR: 13120102

Telefon: 46 40 94 07

soegaarden@soegaarden.dk

Adresse

​Krogen 20

4330 Hvalsø

Find os

FORENINGEN SØGAARDEN
Krogen 20
4330 Hvalsø

Huset

Tølløsevej 38, 

4330 Hvalsø

Hyrdehuset 

Hornsherredvej 314, 

4070 Kirke Hyllinge

Boafdelingen

Tølløsevej 13 og 35 

4340 Tølløse